Fabrikant van de Toekomst

Nelskamp genomineerd voor de titel "Fabrikant van de Toekomst"

Begin oktober, tijdens het congres [Bouwgroothandel Bijeen] in Amersfoort is Nelskamp genomineerd voor de titel Fabrikant van de Toekomst.  In de eerste ronde van het onafhankelijke onderzoek door USP Marketing Consultancy onder ruim vierhonderd bouwmaterialengroothandelsvestigingen, is Nelskamp aangewezen als bedrijf dat bovengemiddeld presteert op het gebied van duurzaamheid, digitalisering en kennisdeling. Inmiddels is de tweede ronde van de verkiezing van start gegaan. Tot begin december kan iedereen die werkzaam is binnen de bouwgroothandel de genomineerde fabrikanten inhoudelijk te beoordelen. In januari 2018 wordt de Fabrikant van de Toekomst bekendgemaakt.

Duurzaamheid, digitalisering en kennisdeling zijn volgens de bouwgroothandel de voornaamste thema’s in de samenwerking tussen fabrikanten en bouwgroothandel in de komende jaren. In de enquête werd onder andere gevraagd naar de mate waarin fabrikanten zich inspannen om producten en het productieproces te verduurzamen, het bestelproces te digitaliseren en kennis en ervaring te delen met de groothandel. Nelskamp scoort volgens het management van de bij Hibin aangesloten bouwmaterialengroothandelsvestigingen op al deze terreinen goed.

Het onderzoek is geïnitieerd door Koninklijke Hibin, de brancheorganisatie voor de bouwmaterialengroothandel. Hibin wil in het licht van veranderende (markt)omstandigheden werken aan een goede relatie waarbinnen fabrikanten en groothandel elkaar waar mogelijk versterken. De uitkomsten van het onderzoek moeten individuele bedrijven handvatten geven om de relatie op inhoud te verstevigen. Hibin wil onderzoeken hoe het verbinden van fabrikanten en groothandel vanuit de brancheorganisatie ondersteund kan worden.

Er zijn in totaal tien genomineerden. Dagvoorzitter Tom van ’t Hek en Hibin-voorzitter Pieter van Leusden maakten de genomineerden bekend. De genomineerden zijn (in alfabetische volgorde) Daas Baksteen Zeddam B.V., Isobouw Systems B.V., Kingspan Unidek B.V, Knauf B.V., Knauf Insulation B.V., Monier B.V., Nelskamp Dakpannen, Saint Gobain Isover B.V., Velux Nederland B.V. en Weekamp Deuren B.V.

 

Nelskamp legt uit waarom zij de titel verdienen;

Ons familiebedrijf met 6 productie vestigingen werkt direct op de man, d.w.z. met korte lijnen en we staan zelf middenin de markt. Iedere beleving kan eenvoudig worden vertaald en onze relaties weten dat wij mee bewegen. Productverbeteringen en innovaties volgen elkaar vrij snel op en zijn veelal de eerste die nieuwe producten in de markt zetten.

ClimaLife beton dakpannen die de lucht reinigen en EasyLife dakpannen die 30% lichter zijn dan traditionele betonpannen zijn voorbeelden, maar we zijn er ook als het om ontzorgen gaat. In samenspraak worden oude beton dakpannen op een gecontroleerde en navolgbare wijze hergebruikt

Nieuwe keramische modellen in zowel kleinformaat, bijvoorbeeld de dubbele Stormpan SP-10 oogt klein en traditioneel maar met 10 st/m2 zeer effectief in de huidige tijd,  tot de allergrootste dakpan van de wereld  komen uit de koker van Nelskamp.

Daarnaast wordt maatwerk geleverd met speciale hulpstukken en zijn kleuren in samenspraak te bepalen om de ontwerp vrijheid te bewaren.

Een goed en commercieel verdiensysteem voor allen en een zeer stabiele logistiek met direct contact op de bouw. De mogelijkheid pannen direct vanaf de vrachtwagen op het dak te draaien plus de flexibiliteit in bestellen en wijzigen, maakt dat Nelskamp steeds gevonden wordt. Nu en in de Toekomst.

Duurzaamheid is een beweging die we allen kunnen volgen, zonder extreme inspanningen te doen ten koste van een goed werkende basis. Investeringen in alle vormen, verbeteringen en vernieuwingen zullen altijd duurzamer moeten zijn, dat is een leidraad. Vanzelfsprekend zijn we ook op dit vlak innovatief en kunnen dat treffend toepassen, enerzijds om ons aandeel dak te behouden en anderzijds om oplossingen te bieden. Een samenwerking te creëren met nieuwe partijen die het dak betreden is een must.

Met het wereld gepatenteerde SPP systeem kon men met ons, 10 jaar geleden al op een esthetisch verantwoorde manier gasloos bouwen. Onze 2Power panelen en modules genereren tegelijk elektriciteit én warm water. Nieuw is onze G-10  PV module met een maximaal vermogen. Maar ook andere marktpartijen helpen we om op een onderscheidende en vooruitstrevende wijze te innoveren. Denk hierbij aan de Zonne Energie Pan van ZEP op basis van de F-10-U pan. Met de energetische oplossingen werkt Nelskamp mee aan een duurzaam energiedak van de Toekomst.

Hierin zijn meerdere richtingen te ontdekken, waarbij gezegd moet worden dat we als familiebedrijf nooit voorop kunnen en willen lopen op het gebied van administratieve digitale verwerking. Nelskamp heeft haar hele programma op laten nemen in het IB artikelbestand dat alom door de bouwmaterialenhandel als uitgangspunt wordt genomen om het bestel- en zoeksysteem te vereenvoudigen.

Orders komen alle binnen bij onze logistiek partner Grolleman Transport in Wijhe, waarbij een dusdanige verwevenheid met vertrouwen is gegroeid, dat zij direct in het digitale Nelskamp programma de vrachtbrieven maken die gekoppeld zijn met prijsafspraken.

Visuele digitalisering is voor ons zeker een kernwaarde waar hard aan wordt gewerkt en in wordt geïnvesteerd. Een dakpan is een esthetisch product die tegelijk ook technisch is in verwerking. De keuze maken voor een bepaald model en kleur wil men visualiseren en ook bijvoorbeeld in BIM kunnen verwerken. Dat is een Toekomst die dichterbij is dan velen denken.

De producten van Nelskamp worden in Nederland door een selectief distributienetwerk van bouwmaterialenhandelaren verdeeld. Deze dealers zijn volledig in beeld van de materialen en werkwijze en worden als eerste geïnformeerd over ontwikkelingen, wijzigingen, levertijden of nieuwe producten. Nelskamp heeft hier duidelijk voor partnership gekozen, dat goed wordt ontvangen in de markt.

Een persoonlijke benadering en begeleiding zijn zeer belangrijk en daarbij de mogelijkheid om zich als handelaar commercieel op te stellen. Daarbij hebben de relaties direct contact met onze logistiek partner, waarbij orders niet worden  bevestigd vanwege de bevestiging maar wordt er contact opgenomen als men incompleet is of als er iets niet klopt. Dit hoge serviceniveau is onderscheidend. Onze chauffeurs hebben allen kennis van dakpannen en weten wat ze op de wagen hebben.

Het meest kenmerkende en onderscheidende op gebied van verkoop is het beloningsysteem, waarbij  acquisities worden gehonoreerd en inzet wordt beloond bij zowel grote als kleinere werken. Dat is samenwerking ten top met zicht op een positieve Toekomst.

 

Over Koninklijke Hibin;

Koninklijke Hibin richt zich enerzijds als brancheorganisatie voor de bouwmaterialenhandel op belangenbehartiging, advisering, arbeidsvoorwaarden en pensioenregelingen, en anderzijds als servicecentrum op een aantal succesvolle diensten voor haar leden. Namens de bedrijfstak voert Hibin cao-onderhandelingen en neemt ze initiatieven om via samenwerking binnen de bouwketen de positie van de bouwtoelevering te versterken. Voorts stimuleert Hibin innovaties en bevordert ze het professionele ondernemerschap binnen de branche. Koninklijke Hibin vertegenwoordigt 414 vestigingen en 90% van de omzet in de branche.